Jak sen wpływa na zdrowie? Jak się wyspać?

Sen jest bardzo ważnym elementem dla naszego zdrowia. Ma korzystny wpływ na serce, na masę ciała i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Pozwala na utrwalanie wspomnień i wiedzy. Brak snu powoduje nie tylko zmęczenie, ale też senność, pogorszenie funkcji intelektualnych czy odporności organizmu. Poniżej postaramy się przybliżyć pozytywne aspekty wpływu snu na nasz organizm.

Poprawia koncentracje i pamięć

Dobry sen korzystnie wpływa na naszą pamieć, poprawę umiejętności rozwiązywania problemów, jesteśmy bardziej produktywni, kreatywni, szybciej przyswajamy nową wiedzę i umiejętności. W ciągu dnia możemy uciąć sobie małą drzemkę, która na pewno nam pomoże, po przebudzeniu dana rzecz pójdzie nam o wiele lepiej! Co ciekawe, statystyki dowodzą, że zmęczenie czy zaśnięcie za kierownicą to główna przyczyna wypadków drogowych. Senność źle wpływa na czas reakcji dlatego pamiętajmy aby zawsze być wyspanym, gdy wsiadamy za kierownicę!

Pozwala obniżyć ryzyko chorób

To prawda! Sen polepsza funkcjonowanie systemu immunologicznego, zwalczamy infekcje wirusowe czy bakteryjne. Zwiększa się ukrwienie skóry i zdolność usuwania toksyn. Długotrwały brak snu przyczynia się do depresji, stanów lękowych, nadciśnienia a nawet chorób serca i udaru mózgu. Wystarczy 7 do 8 godzin regularnego snu na dobę by zmniejszyć ryzyko zachorowań. Dobry sen wpływa również na obniżenie ryzyka cukrzycy. Zalecane 8 godzin snu poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, a nawet zapobiega przedwczesnemu starzeniu.

Lepsze wyniki w nauce i sporcie

Sen korzystnie wpływa na wyniki sportowe. Jeśli uprawiacie sport, powinniście dbać o dobry sen. Ma to kluczowe znaczenie dla osób, które dzień zaczynają od treningu i wstają wcześnie rano. Zbyt mała ilość snu przekłada się na gorsze wyniki w nauce, nasza koncentracja jest na niskim poziomie, mało zapamiętujemy i nie mamy motywacji do działania.

Wpływa na prawidłową masę ciała

Jeżeli regularnie będziemy niewyspani nasza masa ciała zwiększy się. Niedosypianie wpływa na podwyższenie poziomu hormonu, który pobudza nasz apetyt. Sen jak i metabolizm są kontrolowane przez te same obszary mózgu. Mamy mniejszą motywację do ćwiczeń, nie mamy ochoty chodzić na siłownię, mamy wrażenie, że ciągle jesteśmy zmęczeni i opadnięci z sił. Aby temu zapobiec należy nauczyć się chodzić wcześnie spać i przesypiać około 8 godzin. Poniżej omówimy w skrócie fazy snu, które najlepiej wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie!

Jak spać, aby się wyspać?

Sen jest bardzo indywidualną sprawą, jednemu wystarczy 6 godzin snu aby być pełnym energii i wypoczętym a inni śpią 8 godzin i wstają niewyspani. Wyróżniamy cztery stadia snu:

– NREM (N1, N2, N3)
– REM

Dwie pierwsze fazy to sen płytki. Dopiero wkraczając w fazie N3 zasypiamy głęboko a nasz organizm się regeneruje. Faza REM odpowiada za marzenia senne. Aby się wyspać potrzebujemy jak najwięcej snu N3 i REM. Sen N3 odpowiada za wypoczynek biologiczny, natomiast sen REM za utrwalanie pamięci oraz kształtowanie funkcji intelektualnych. Ważna jest jakość snu a nie ilość. Ludzie uprawiający sport, aktywni dłużej śpią snem głębokim, co dobrze wpływa na regenerację.  Natomiast ludzie mało aktywni i zestresowani śpią płycej, przez co zmniejszają długość snu N3. Co z tego, że spią o wiele dłużej od osób aktywnych jak jakość snu jest bardzo niska.

Co jeszcze wpływa na dobry sen? Na pewno odpowiedni materac, który dopasowuje się do kształtu ciała -nie może on być za miękki, odpowiednia oddychająca pościel. Z sypialni postarajmy się usunąć przedmioty i urządzenia kojarzące się z pracą, np. komputer, elektronikę, które również źle wpływają na powietrze. Pamiętajmy aby zadbać, by sypialnia była właściwie wentylowana. Przed zaśnięciem możemy wywietrzyć pokój, im chłodniej tym sen jest przyjemniejszy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.