Dieta ketogeniczna. Jak zacząć? Co jeść?

Dieta ketogeniczna jest dietą nisko węglowodanową i wysokotłuszczową. Ma wiele udowodnionych korzyści dla zdrowia. Poprawia samopoczucie i dodaje energii. Jeżeli nie zdarzyło się Tobie usłyszeć o diecie keto, postaramy się ją trochę przybliżyć.

Co to jest keto?

Dieta ketogeniczna jest nisko węglowodanową dietą, która zamienia organizm w maszynę do spalania tłuszczu.  Pozwala na gubienie sporej ilości wagi czy poprawienie wydajności organizmu.  Jest ona niezwykle skuteczna nie tylko w odchudzaniu ale również w leczeniu padaczki. Korzystają z niej miliony ludzi na całym świecie. W Polsce nie jest jeszcze tak bardzo popularna.

W diecie ketogenicznej głównym źródłem energii są węglowodany. “Keto” pochodzi od nazwy małych cząsteczek paliwa wytwarzanych przez nasz organizm (ketonów). Jest to alternatywne paliwo dla organizmu, stosowane w przypadku niedoboru cukru we krwi (glukozy).

Ketony są produkowane w momencie, gdy jemy bardzo mało węglowodanów (które są szybko rozkładane na cukier we krwi). Ketony wytwarzane są przez wątrobę. Są one paliwem dla naszego ciała jak i również naszego mózgu. Mózg to głodny organ, który zużywa wiele energii i nie może jej bezpośrednio czerpać z tłuszczu.

Co jeść na diecie keto?

Na diecie ketogenicznej spożywa się około 35 proc. tłuszczów, 50 proc. węglowodanów oraz 15 proc. białek. Ketozę możemy osiągnąć jeżeli ograniczymy spożycie węglowodanów do 100 gramów na dobę. Należy unikać żywności zawierającej dużo cukru i skrobi. Obejmuje to produkty skrobiowe, takie jak chleb, makaron, ryż ,ziemniaki, płatki czy wyroby piekarnicze. Te pokarmy są bardzo bogate w węglowodany. Ponadto, żywność powinna być przede wszystkim bogata w tłuszcz i  umiarkowana jeżeli chodzi o spożycie białka (ponieważ nadmiar białka można przekształcić się w cukier we krwi). Na diecie keto powinniśmy jeść wysokiej jakości, nieprzetworzone tłuste mięso, tłuste ryby, jaja, awokado, tłuszcze roślinne (np. oliwa z oliwek), orzechy.

Zalety i wady

Główną zaletą diety ketogenicznej jest szybsze spalanie tkanki tłuszczowej podczas jej stosowania. Pozytywnie wpływa na sen, który jest wydajniejszy i krótszy, poprawia się poziom naszego samopoczucia, rzadziej towarzyszy nam uczucie głodu. Jest ona niezwykle skuteczna również w leczeniu padaczki. Diety tej powinny jednak unikać osoby borykające się z chorobami nerek czy wątroby. Zaczynając eksperymentować z dietą keto warto zasięgnąć porady u dietetyka, ponieważ nieprawidłowo stosowana dieta może powodować u nas niedobory pokarmowe.

2 Comments

  1. Eveline
    9 sierpnia 2018

    Bardzo ciekawy artykuł! 😉

    Odpowiedz
    1. zacznijzyc
      16 sierpnia 2018

      Dzięki!

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.