Aktywność fizyczna lekiem na depresję!

Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. Aktywność fizyczna w naszym życiu jest bardzo ważna. Pomaga ona w walce z chorobami a także z depresją. Objawy depresji możemy złagodzić właśnie poprzez sport – spacer, bieganie, jazda na rowerze czy pływanie. Są to aktywności, które mają bardzo dobry wpływ na ciało i umysł. Na początku jednak powiemy sobie trochę szerzej o chorobie jaką jest depresja.

Czym jest depresja?

Depresja jest jednym z najpoważniejszych problemów zdrowotnych na świecie. Współczesny tryb życia powoduje, że dotyka coraz więcej osób w każdym wieku. To zespół zaburzeń psychicznych wpływających na nasz nastrój i emocje. Osoby borykające się z depresją skarżą się na złe samopoczucie, przygnębienie czy smutek. Przyczyn zachorowań może być wiele, zaczynając od traumatycznych przeżyć w dzieciństwie, sytuacji rodzinnej, pracy po ciągły stan złego samopoczucia. Może być ona uwarunkowana również biologicznie.

Objawy depresji:
  • brak radości z życia
  • brak energii
  • brak motywacji
  • niechęć do działania
  • obniżenie nastroju
  • zmniejszenie aktywności fizycznej
  • zaburzenia snu
  • zaburzenia apetytu
  • myśli i zachowania samobójcze
  • lęk i niepokój
  • obniżona samoocena
  • zaburzenie koncentracji
  • utrata zainteresowań

Często depresji towarzyszą dolegliwości takie jak bóle podbrzusza, dolegliwości żołądkowe, bóle głowy czy pleców. Depresja pojawia się szczególnie w okresie jesienno – zimowym, gdy dociera do nas mniej słońca.

Sport a depresja

Dla wielu osób będzie to trudne do wykonania, ponieważ przy depresji nie ma się siły i ochoty na nic, więc skąd znaleźć chęć do aktywności fizycznej? Chorych nie należy zmuszać do niczego, ponieważ zwykle w pierwszych stadiach choroby są na to zbyt słabi. Większość osób potrzebujących pomocy korzysta z terapii farmakologicznej lekami przeciwdepresyjnymi lub psychoterapii. Gdy nasz stan zdrowia poprawi się i poczujemy się lepiej wtedy możemy zacząć uprawiać sport, najlepsze będzie bieganie, które angażuje wszystkie partie ciała i rozluźnia mięśnie. Wysiłek fizyczny sprawia, że ciało marzy o regeneracji, a co za tym idzie – potrzebie snu, która jest bardzo ważna przy depresji. Bieganie na świeżym powietrzu sprawia, że nasz organizm dotlenia się. Nasza sylwetka nabiera lepszych kształtów, co daje nam motywację do ćwiczeń i bardziej zaczynamy się sobie podobać.

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla utrzymania dobrego stanu ducha i zdrowia psychicznego. Dzięki systematycznym ćwiczeniom możemy zmniejszyć ryzyko depresji i poprawić kondycję fizyczną. Wzrasta nam pozytywne nastawienie do życia, mamy wyższą samoocenę, zmniejsza się poziom stresu i poprawia się jakość snu.

Jeżeli nie lubimy biegać, możemy zastąpić to innymi aktywnościami na świeżym powietrzu, np. spacery, jazda na rowerze, Nordic Walking lub wykonywać ćwiczenia w pomieszczeniach zamkniętych w zimowe dni, np. basen, siłownia, ćwiczenia aerobowe w grupie. Możemy również chodzić na jogę a ćwicząc w grupie możemy zdobyć też nowych przyjaciół, co jest również bardzo ważne w codziennej walce z depresją. Najbardziej skuteczne są ćwiczenia aerobowe, rozciągające czy stretching. Jeżeli od długiego czasu chorujemy i jesteśmy w zaawansowanym stadium, najlepiej jeśli połączymy aktywność fizyczną z psychoterapią i leczeniem farmakologicznym, wtedy szybko uzyskamy zadowalające nas efekty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.